onsdag 25. september 2013

SVARTSURBÆR TIL NYTTE OG PRYD.

Svartsurbær eller Arenia melanocarpa som den heiter på latinsk.

Ei plante som blir mykje brukt til hekkar, men eg har den som ei pryd og nytteplante i bakkant av eit bed.


Eg hadde i utgangspunktet to planter. Men eg er ein resar med saksa, så tynning blir det ein god del av. Når eg held på med det ser eg selvfølgelig etter ( grev litt ned i molda ) om der er røter på greinene. Som oftast er det det og vips så har eg fleire avleggarar. 
Dette synest eg er litt av sjarmen med å drive hage å lage mine egne plantar.
Har laga nokre som er oppstamma. Dei er ikkje så store enda og sida eg klipper dei ofte for å få fasongen var det ikkje bær på dei i år.

Men no til bære. Denne sorten har store, saftige og smakfulle bær.
No var dei heilt modne, så i dag vart dei plukka.


Planta er fin i alle stadiar. Våren med skjermar av små kvite blomar. Så kjem bæra frå grøne til raude og til slutt heilt svarte slik som dei er her.
Planta er hardfør, trur faktisk den er H - 7.


Haustfargar. Den gløder.......kjempefin.
Ei stund til den kjem til dette stadiet i år. Bilete frå i fjor.


Det vart ikkje den store fangsten, men akkurat to kilo. Nok til ein porsjon sylte.
Tenkte først å koke saft men med den gode smaken hadde eg lyst på sylte i staden for.
Skulla hatt ein heil hekk.......då kunna det blitt mykje godt av det.


Så mykje vart det av to kilo.


Den er heilt mørk på farge, nesten svart som navnet på buska er Svartsurbær.

¤

Vi har eit heilt fantastisk haustver her. Litt kjølig om netene men det har ikkje vore frost enda.
Hagen har fortsatt ein god del bløming å by på enda. Eg brukar kameraet flittig men eg er på etterskudd med blogginga. Kjem meg liksom ikkje til, har så mykje på gang : ). Så det blir nok fleire innlegg etterkvart både om hage, turar i fjellet og skogen, og ikkje minst om mine hobbyar.



Slik var utsikta mi rett før sola gjekk ned no.

Ha ein fin og trivelig haust kveld alle som kikar innom meg.

Frå MarJE.

18 kommentarer:

  1. Mmmm... Det så godt ut:)
    Aronia er vel veldig sunt også? Virkelig en plante med mye å tilby. For en nydelig høstfarge den hadde i fjor. Det betyr nok at du kan glede deg til et skikkelig avslutningsfyrverkeri i år også :)

    SvarSlett
  2. Hvordan vil du beskrive smaken på svartsurbærene? Vi har ikke denne busken men har jo snakket om at vi skulle kjøpt oss en busk eller to. Bærene er jo fulle av antioksydanter : ) Du er så flink!

    SvarSlett
  3. Hei MarJE!
    Her vart det også plukka Aronia i dag! Av alle plassar har me ei buske på carporttaket! Den har kome dit heilt av seg sjølv (eller ved hjelp av fuglar) Har snakka om å flytte den men no er den så stor at eg veit ikkje om det går.
    Eg brukar å ha dei i frysen først. Veldig sunn og full av antioksidantar og veldig spesiell smak, men god!!!
    Flotte dagar no ja, berre å nyte:))
    Fin haustveke til deg!
    Klem frå meg:;)

    SvarSlett
  4. Hei! Det ser veldig godt ut, men det er for surt for meg. Og det er dumt for bærene er så bra for kroppen.
    Helt enig at noe av det morsomste er lage nye planter selv. Er så heldig å ha høstferie til uka så da skal bl.a stauder deles. Det er veldig lett å lage nye bærbusker om våren. Bare stikk nye skudd i en potte helt ned til bunnen og vips er det røtter og vips er det nye planter. God kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Åja...dette er en stor favoritt!
    jeg har fire busker som sikker er 7-8 år...de bærer vanvittig med bær hvert år. Tror jeg har høstet 10-12kg.iår.Nok til alle kjente og hele gata:)
    Jeg og lager marmelade av de..og noen med litt cognac i...fantastisk:))
    Nyt høstdagene i et fantastisk vær:))

    SvarSlett
  6. Så fine bilder du har! Kan du dele en god oppskrift? Jeg har mange busker og fuglene pleier å få bæra. Har lagd likør en gang -og den smakte mest medisin ;-) God natt, hilsen Anette

    SvarSlett
  7. Så flott planteportrett av aronia! Jeg har den ikke selv, men der jeg bodde før var det hekk av den. Nydelige høstfarger på den! Du er så flink til å sylte og lage mat.

    Ha en flott torsdag. Klem fra Marit

    SvarSlett
  8. Kjekt å høyre om svartsurbæra.
    Eg har sett planter og bær, men aldri prøvt dei.
    Er bæra sitt næringsinnhald som hos solbær kanskje ?
    Nydelege bilde både frå hagen og utsikta.

    Ynskjer deg ein fin haustdag :)
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Flott plante.
    Helt nydelige høstfarger, har smakt saft av bærene. Den var veldig god.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  10. Tenker høsten er vakker i hagen din. Har aldri smakt disse bærene, men det så fristende godt ut :)
    Ønsker deg fortsatt fine høstdager!
    Anette

    SvarSlett
  11. Svartsurbær har jeg aldri hørt om, det høres jo spennende ut!
    Flotte bilder fra Bergen under her. Ser også at du har et hekleprosjekt på gang, det blir spennende å se fortsettelsen på det -og hellestøypinga etter hvert! :-)
    Ha en fin kveld! :-)

    SvarSlett
  12. For et flott bilde på slutten=) Det er koselig å lage av bær man finner i hagen. Jeg har aldri hørt om noen som har gjort det av svartsurbær. Artig=) Vibeke

    SvarSlett
  13. Så vakre høstbilder.<3
    Klem Mette.

    SvarSlett
  14. Har hørt mange lovprise disse buskene. Det er jo supert at bærene både er sunne og smaker godt.

    SvarSlett
  15. Dette var et nydelig planteportrett. Interessant å lese, og gode bilder til. PS: FOR En utsikt du har!

    SvarSlett
  16. Så spennende lese. Jeg har fått plukket bær for første gang i år,men de ligger i fryseren enda, planle saft, men må "planlegge" det litt, ting tar litt tid :)

    SvarSlett
  17. Hei, jeg har også en liten buske av svartsurbær, og har tenkt at jeg kan lage saft eller syltetøy. Jeg prøvde meg i år, men synes ikke det ble vellykket. Ditt ser bra ut. Er det kun Svartsurbær eller blander du med noe annet? Har du en oppskrift?

    SvarSlett