tirsdag 4. september 2012

UVER I ANMARSJ.....

Det er meldt skikkelig uver med sterk vind......håper at det ikkje vert så gale, men det ruskar godt rundt " nåvene " no.

Når eg høyrde vermeldingane var det berre å få på seg støvlane og ut for å berge inn det meste av det som kunne flakse rundt.

Når det var gjort såg eg at plommene hadde begynt å blåse ned.......fram med bøtta og plukke det som var mest modna. Plukka ei bøtte då striregna det slik at det var berre å kome seg i hus.

Noko MÅ gjerast med plommene......kva skulle eg lage? Ei kake......sylte......??????

Plommekake....har aldri laga det før. Brukte oppskrift til eplekake. Med krem attåt mmmm...

Her vart det sylte. Den er god til kakefyll også t.d i blautkake.

Det heng igjen mykje på treda. Er tenkt å fryse ned ein del i porsjonar som eg skal ha til dessert.
Til dei kokar eg opp sukkerlake med 1/2 - 1 splitta vaniljestang i alt etter som kor stor porsjonen er.  
Så slår eg plommene oppi gir dei eit oppkok, og dei får stå og trekke i denne laken over natta. Server med krem attåt. Enkelt og virkelig nydelig.
¤ ¤ ¤
Meir vart det ikkje i dag. Var ikkje råd å ta noko bilete ute slik som det regnar og røskar i treda.
¤ ¤ ¤
Då vil eg ønskje alle ei fortsatt solfyllt, vindfull, regnfull og fantastisk god veke.

¤ ¤ ¤

Eg må få sei det igjen. Eg er overvelda og glad for alle komentarane Dykk legg igjen. Noko 
så kjekt : ) Tusen takk.
Så ser eg også at eg har fått nye følgarar. Hjarteleg velkomne alle saman......koselig.  


12 kommentarer:

  1. Å så mye godt ,du kjeder deg ikke du ser jeg he he.

    Scabiosan blomstrer fra mai til frosten kommer ,er ca 20-30 cm høy (staude).
    Jeg leste i boka mi at det er lett å lage nye planter av frø.
    I kaldbenk på høsten eller på våren.
    Vil du prøve så har jeg nok frø og kan sende deg en pose.

    Håper dere ikke blåser bort , Maritklem.

    SvarSlett
  2. Oj, det var plommene sine det! Godt du kan lage mye godt - plommekake med krem hørtes iallfall veeeldig godt ut!!!
    Det er meldt storm her også, men det er nesten ikke vind ute enda - håper det ikke tar seg alt for mye opp....huttetu.
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  3. Så bra at du fikk reddet inn så mange plommer. Det hadde vært synd hvis de bare ble ødelagt. Så flink du har vært som har laget alt det syltetøyet. Håper at stormen ikke blir så ille som fryktet. Ha en fin kveld uansett vær. Klem Marit

    SvarSlett
  4. Ja, det gjelder å være kreativ når man plutselig sitter der med masse plommer. Jeg har også laget syltetøy, men plommekake har jeg ikke prøvd. Din så god ut, så det tror jeg må prøves.
    Her regner og blåser det friskt allerede, men det skal visst bli verre vind lengre nordover. Får håpe det ikke blir så altfor gale denne gangen.

    SvarSlett
  5. Jammen er du kjapp med redningsarbeidet! Det ser kjempegodt ut. Håper det går bra med hagen i natt. Anne

    SvarSlett
  6. Ser at du har mye plommer i år! Her er det heller dårlig, for plommetreet vårt fikk seg en knekk under Dagmar. Halve treet måtte sages bort, og røttene er nok blitt litt skadet! Men noen plommer er der da, ser jeg :) Jammen ser det godt ut, både kaka og plommesylta! nam nam!

    SvarSlett
  7. Så mye godt du har laget=) Nam, nam=) Blir uvær her også, håper det ikke blir så ille som varslet. Fin tirsdag til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  8. Hei på deg...her blåste nesten partyteltet vårt bort i dag. Aner ikke hvor mye som er igjen av det i morgen. Og her er det ikke mye vind i forhold til andre steder.Ikke lett å begynne å montere ned tak og vegger i den blåsten...ler.. det får gå som det går. Plommer ja...har høstet mange men i morgen må jeg vel høste fra bakken. Fryser du plommene før du har de i sukkerlake eller etterpå...he he må ha alt med teskje. Fikk lyst å ta vare på litt i år av hagens grøde. Håper du ikke blåser bort i natt og at det går bra med hagen din. klemmer Merethe

    SvarSlett
  9. Takk for gode plommeideer! Her har vi hagen full, og det meste av frukten blir bare sklidd i, dessverre!

    SvarSlett

  10. Hei!!!
    Tusen takk for alle koslige kommentarane. Til dei som stiller spørsmål går eg som oftast inn på bloggen Dykkar å svarar. Håper det er ok :))

    SvarSlett
  11. Sååå godt dette ser ut!!!
    Herlig å kunne bruke det naturen gir oss..og kunne hente det fra til vinteren:))
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
  12. Det så veldig fristende ut. Det er som penger i banken når man har litt godsaker på lur til vinteren.

    Ha en strålende helg!! :))¨

    SvarSlett