lørdag 19. oktober 2013

STØYPTE LYKTER.

No er hausten komen for fullt med minusgrader og snøv langt ned i fjella.
Så i dag har eg fått rydda inn hagemøbler. Rosene har fått seg ein god krage opp etter stilkane med  blanding av kompostjord og sand + eit ekstra dekke med avskjær frå hekken og div. stauder.
Håper det vil hjelpe på så det ikkje frys så mykje som det gjorde sist vinter.
Det gjenstår litt oppbinding så er hagen vinterklar.

Når mørket senka seg kom eg på at eg skulle vise støyperia mine.
Etter eit støypeprosjekt mannen min holdt på med løyvde han litt støypemasse. Passa meg heilt perfekt. Då fekk eg endelig støypt desse lyktene som eg såg for ei stund sida på bloggen " Tove Kristins Hage ".
Eg støypte fire stykker. Så løyvde eg litt masse som vart til eit hjerte. Men det er ikkje med her i dag.


Eg tok fram to stykke i kveld. Dei er i to forskjellige størelsar men det viste ikkje så godt på biletet.

Enkelt forklart framgangsmåte : eit stykke stoff ( gamalt laken, t-skjorte e.l ) i ønska størelse. Ha det i sementen, den må vere tynn for å få stoffet gjennomtrekt og dekt med sement.
Eg brukte ei blomsterpotte ( plast innerpotte ) sette den oppned på eit stativ av plankerestar som mannen min spikra saman. Hengde stoffet utapå potta og vips ferdig. Henge der til det tørka.
Veldig enkelt.


Her ser ein det bedre at det er to størelsar.
Vart faktisk veldig fornøgde med dei : )


Fint skin av lyset.


Slik såg det ut når det var blitt heilt mørkt ute.


Kvelds stemning ved inngangsdøra.


Helgegleder som eg vil dele hjå Vivis hagerom og litt til.


Ha fortsatt ei trivelig helg.

MarJE.

19 kommentarer:

  1. Wow de ble bare så flotte da, og med lyset i ble de så levende hva du får til.

    Det var en vakker helgeglede, ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Så nydelige;) Og så utolig smart funnet på;) Er det lov å prøve;)
    Her er det helg, film på tv og faktisk så har jeg bursdag i dag;)

    God søndag til deg;)
    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  3. For ein flott idé ! Det vart skikkeleg flotte lykter !
    Fint lys i dei.
    Det er friskt i lufta ute, ikkje snø ved hytta, og ikkje heime, men
    kjenner på lufta at det er like før. Eg likar snø betre enn regn så eg er med på dette ;)

    Ynskjer deg ein fin søndag.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. En nabo snakket om dette, og nå skjønner jeg hva hun mente! En morsom idè, lyktene ble flotte.
    Ha en flott søndag Her hos meg er det en grå, stille, mild dag - perfekt for en tur langs stranda!
    Klem

    SvarSlett
  5. Noe så flott! Jeg har sett disse lyktene, men aldri trodd at de var så lette å få til. Dette må jeg prøve.
    Kjempe fin helgeglede, og takk for både deling og inspirasjon.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  6. De ble kjempefine! Wow, du er så flink med hendene dine!
    Her snør det i dag. Håper du har bedre vær.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  7. Kjempestilige lykter.
    Har lyst til å prøve å lage sånne selv.

    Ha en fin søndag.
    Klem

    SvarSlett
  8. Men så vackert du har utanför ingången. det är lite tråkigt hos mig för jag bor på 5 vån i ett höghus. Får väl försöka fixa lite på balkongen.
    Lyktorna var ju sten tuffa.
    ha en fin kväll
    kram mMeta

    SvarSlett
  9. Så superfine de ble=) Jeg er veldig imponert for dette høres jo litt komplisert ut=) Håper der får en fin kveld=) Vibeke

    SvarSlett
  10. Så tøft det ble med sement-lykter - flott fasong og veldig dekorativt!
    Ha en fin søndagskveld - og kos deg med lyslyktene!

    SvarSlett
  11. Disse to lyktene ble utrolig dekorative. Tenker gjestene dine føler seg velkomne når de to står utenfor og skinner og ønsker velkommen :) Veldig hyggelig og innbydende utenfor hos deg :)
    Ønsker deg en fin søndagskveld!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  12. Så koselig og dekorativt. Jeg må virkelig få tatt meg tid til å støpe slike lykter.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  13. Hei! Blir så imponert. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så forresten at du hadde fått en vakker rød georgine oppkalt etter deg. Det er virkelig morsomt.

      Slett
  14. Så utrolig fine de var! Kreativ er du. Alltid ekstra stas med det en lager selv.

    SvarSlett
  15. Det er jo så in for tiden med diverse pynt og urner i betong, men disse betong-lyslyktene er helt klart de fineste jeg har sett :) Hilsen Evy

    SvarSlett
  16. Kjempefine lykter, det var jammen meg smart! Veldig koselig utanfor døra di:) Det har vore kaldt ja, men det er heldigvis mildare no! Men det skal visst kome mykje regn og det er ikkje noke bra!!
    Ha ei fin veke uansett ver;)
    Klem frå meg.

    SvarSlett
  17. Så koselig og lunt det ble med disse lyktene. Spesielt imponerende at du har laget de selv :-)

    SvarSlett