lørdag 10. november 2012

HELGEGLEDER # 2

Ei hand å holde i.........


........ det er mor mi si hand eg held i.

Var på sjukeheimen å besøkte henne i ettermiddag.
Ho fekk sjukdomen Alzheimer og har nesten ikkje språk igjen, så det er så vanskelig for ho å uttrykke seg verbalt. Men ho viser stor glede når vi kjem på besøk. Kjenner oss godt igjen.


Ho likar å ver fin på håret. Eg steller det medan ho sitt framfor spegelen å følger med. Veldig blid og fornøgd med resultatet.


Etterpå kosa vi oss med tende lys og sjokolade. Hadde med ein Azalia å pynta bordet med. Blomar var noko ho likte godt i sine velmakts dagar. Ho viser fortsatt glede av blomar. Når eg vatnar og knip av visne blomar peikar ho visst eg ikkje har gjort det skikkelig.


Hadde med meg strikket mitt så ho fekk studere det. Ho fekk vite kva det skal bli til.
Før strikka ho ein god del og spesielt mykje kunststrikka dukar.

Når eg kan glede andre er det ei ekstra stor glede for meg.

Dette er mitt bidrag denne helga hjå Vivis helgegleder.

Vil du sjå fleire bidrag eller være med sjølv kan du gjere det HER.

21 kommentarer:

  1. Så vakkert innlegg...
    Får meg til å tenke på mi mor som gjekk bort for tre år sidan. Ho var berre på sjukeheimen nokre få veker på slutten då ho blei for sjuk til å vere heime. Hugsar eg sat og såg ut på plassen utanfor då julegrana blei tent. Barn frå barnehagen der eg jobba såg meg og vinka smilande. Godt og trist på eingong... Då jula kom det året var mor borte. Heldigvis har eg masse gode minne :-)

    SvarSlett
  2. Så koselig innlegg! Det er fint at du er så flink med moren din. Jeg har en far som har demens, så jeg vet hvordan det er. Ha en fin kveld! Klem fra Marit

    SvarSlett
  3. Så heldig din mor er som har deg. Det er viktig å ta var på de gamle, og selv om dem ikke noe språk igjen, så har dem kroppsspråk som viser hva dem føler.

    Kjempe koselig innlegg og bidrag i min fotourfordring. Ønsker deg en fin helg! Klem

    SvarSlett
  4. Vakkert, MarJE!
    "Den største glede ein kan ha det er å gjere andre glad"
    Plutselig ein dag er det for seint....
    Svigermor reiste så altfor fort og uventa frå oss i fjor. Saknar henne veldig og tenkjer på henne kvar dag. Det er så lett å ta det som ein selfølge at dei er der.....
    God helg til deg.
    Klem frå meg

    SvarSlett
  5. Rørende beskrivelse av forholdet mellom deg og din mor. Takk for at du deler :)

    SvarSlett
  6. Så godt at mora di får oppleve slike stunder med deg!
    Takk at du deler!

    God helg og god natt :-)

    SvarSlett
  7. Kjære MarJE - jeg sitter her med tårer i øynene.
    Jeg har de siste årene jobbet en god del med Alzheimer-pasienter, og de griper meg på en helt spesiell måte. Gullklumpen min som du har sett bilder av på bloggen min er godkjent Terapihund, og sammen har vi hat utallige besøk på demensavdelingen på sykeheimen. Vi har besøkt pasienter som ikke lengre kan gjøre seg forstått med språk, men som lenge kan sitte å "snakke" med hunden eller synge for han. gjennom mitt arbeide har jeg fått en egen forkjærlighet for disse menneskene og de som står dem nærme.
    Tusen takk for at du deler din historie med oss.
    Ønsker deg en fin fin søndag!
    Titti-klem!

    SvarSlett
  8. For ei fine mor du har, og kor godt at ho kjenner glede a v å ha deg på besøk.
    Godt for deg óg.
    Eg saknar ofte mor mi som døydde av kreft for ti år sidan, men eg tenkjer av og til at ho slapp andre
    lidelsar som kunne dukke opp.

    Takk for at du deltek i lotteriet hos meg. Vonar du har vinnarlukke ;)

    God søndag og klem frå meg :)

    SvarSlett
  9. Så rørende..og veldig fint - sitter her og kjenner på den gode følelsen - verdifulle øyeblikk!:)Klem fra Else Britt:)

    SvarSlett
  10. Vad fint att du tar hand om din Mor så bra, jag blir så glad när jag hör sånt, det finns så många mammor som aldrig blir ompysslade av sina barn.
    Kram Meta

    SvarSlett
  11. Vilket fint inlägg. Det är inte alltid lika lätt att vara pårörande när någon i familjen får alzeimers, du ser ut att ha hittat en gemensamhet med din mor. Det stårlar värme av bilderna.

    SvarSlett
  12. For et fint innlegg. Så koselig at dere gleder dere sammen selv om det helt sikkert kan være utfordrende med ei syk mor. Håper du får en fin søndag=) Vibeke

    SvarSlett
  13. Må være litt sårt dette, men så godt at dere fremdeles kommuniserer og nyter hverandres selskap.
    Ha en god søndag, klem;)

    SvarSlett
  14. Så fin "historie". Så godt at du fremdeles kan ha gode stunder sammen med moren din. Min døde for mange år siden og jeg savner henne fremdeles!
    Ønsker deg en fin søndagskveld

    SvarSlett
  15. Tak for dit gode indlæg.
    Fine billeder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
  16. Nydelig innlegg! Godt å lese en sånn kjærlighetserklæring!Hege

    SvarSlett
  17. Flott gledeinnlegg, vart glad sjøl:)

    SvarSlett
  18. SÅ vakker helgeglede du viser. Ei hand å holde i er godt!! Ønsker deg en fin ny uke. Klem Merethe

    SvarSlett
  19. Så koselig:)
    Sjøl om det er tungt når foreldra blir sjuke, er det alltid ei glede å kunne glede seg med dem.

    :) Inger

    SvarSlett
  20. Ja det er en glede å kunne glede andre.
    Det er godt å kunne finne glede i å
    besøke gamle og syke foreldre. Et flott innlegg.
    Koselig at du la igjen spor hos meg så jeg fant frem til den fine bloggen din.
    Ønsker deg en herlig kveld :)

    SvarSlett
  21. Så fine bilder og hyggelig innlegg, det er jo så viktig å ha en hånd å holde i liten eller gammel.

    Ha en fin dag(og du vi var jo så heldige å vinne frø hos Elin)
    Maritklem.

    SvarSlett