tirsdag 25. juni 2013

STØYPERIER og pelargonium Dronning Ingrid.

Her i huset er det ferietid.
 Første dagen i går, då vart det endelig støyping. 
Eg har støypt fuglebad før for mange år sida, men då gjorde eg det på omvendt måte.
Den gongen fylde eg massa oppi eit kar og trykte bladet nedi til slutt.
Etter inspirasjon her i bloggverda måtte oppned metoden prøvast.
Merethe med bloggen Livet på småbruket har vore ei stor inspirasjonskjelde til å ta opp igjen støypinga.
Det ser så kjekt ut når ho b. l. a inviterer bloggvenner til støypesamkome.


Foreløbig ser min støyp slik ut, oppned. Eg tok det største rabarbrabladet eg fann. La det oppå ein passe dunge med sand og så hadde eg på støypemassa. Smurde bladet selvfølgelig godt med olje først. Armering ( hønsenetting ) i midten. Til det største gjekk det med over ein sekk masse. Det er mykje større enn det ser ut til her. Spennande å sjå om det har vore vellykka når vi skal snu det, kanskje i morgon.


Av resten som var igjen støypte eg to heller. Trykte eit Geraniumblad nedi, men det hadde for svake nervar til å lage eit skikkelig mønster. Ja, ja blir nok brukt til eit kvart : )
Kjem med oppdatering når fuglebada er snudde. Så får vi sjå korleis det har gått.

¤

Dette vart så grått at eg vil ta med eit par bilete av pelargonium Dronning Ingrid.


Her står ho å kavar for å holde seg oppreist med alle blomane og knuppane sine. I farta telte eg 26.
Pelargoniane mine denne sesongen er utrulig fine. Sikkert fordi dei har fått stått under tak og sleppt unna regnet på seg.


Den har til og med smygt ein blome inn i lykta som heng over bordet i utestova.

I år har eg planta mange av pelargoniumane i leirpotter slik som denne. Men eg veit ikkje om eg vil sei det er så lurt. Dei tørkar utrulig fort opp.......og det må vatnast heile tida.

¤ ¤ ¤

Her har det vore veldig ruskete ver med mykje regn siste tida, så no håper eg sommaren og ferien fortsetter med blå himmel slik at vi får nyte dagane ute i det fri.

Ha ei fortryllande god sommarnatt !!

Klem frå MarJE.



12 kommentarer:

  1. Heisan. Dette høyrest så kjekt og spennande ut !! Glede meg til å sjå produktet ferdig. Ha det godt.

    SvarSlett
  2. Så spennende at du støyper fuglebad! Gleder meg til å se resultatet! :-)

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Skulle ønske jeg var like nevenyttig som deg på alle måter. Du får til det meste du!

    Ha flotte feriedager!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  4. Spennende med sementstøpeprosjektene dine! :-D En hel sekk til et fuglebad!? Det må bli gigantisk! :-D
    Ser fremt til oppfølging her på bloggen når prosjektene er ferdig tørkede.
    Ellers er jeg helt enig i at det krever mye mer vanning å ha planter i terrakotta og leirpotter. Jeg vet at mange forsegler dem med lakk på innsiden for å forhindre akkurat dette. Men jeg regner med at siden terrakotta puster, så får plantene også bedre røtter.
    Hva med å senke hele potten med plante ned i en bøtte vann hver gang du vanner? Da gjennomvætes leirpotten og holder mye lenger på fuktighet ;-)
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  5. SÅ artig at du har støpt! :D Og tusen takk for reklamen da. Her går det også i rabarbrablader for tiden. Hadde nesten ingen fuglebad igjen for de er populære.Så nå må jeg få støpt opp en del. Synes trykket på tråkkehellene dine ble fine jeg. De syns jo godt. Det er en veldig artig hobby dette her. Gleder meg stort til å se de ferdige. Ha en flott dag uansett vær. Klem Merethe

    SvarSlett
  6. Det er virkelig flott med støpingen din,
    skulle ønske jeg var like flink. Dronning
    Ingrid er praktfull hos deg!

    SvarSlett
  7. Så spennende. Har lyst til å prøve selv også, men har ikke turt å gå i gang.
    Gleder meg til å se resultatet hos deg.

    Klem

    SvarSlett
  8. Hei! Det å støpe ser veldig morsomt ut og så blir det så fint. Må prøve.
    'Dronning Ingrid' er nydelig. Ha en fin dag! Anne

    SvarSlett
  9. Det er kjempe gøy å støpe. Jeg har også lært det av Merete "Livet på småbruket".
    Jeg har ikke fått begynt enda i sommer, men har noen ideer som må ut i live snart.

    Dronning Ingrid er det aller flotteste! Ønsker deg en fin ferie! Klem

    SvarSlett
  10. Jeg synes også det er veldig artig å støpe, og dette ser jo veldig bra ut. Må sjekke ut bloggen du linker til=) Så deilig med ferie, nyt fridagene=) Gooood sommer=) Vibeke

    SvarSlett
  11. Gleder meg til å se støypen ferdig :) Har sett noe lignende før og det var flott. Ellers synes jeg at pelargonia er spesielt fint i leirkrukker. Har tenkt å gjøre det selv. Men jeg tar med meg tipset til Stein i kommentaren over, det var lurt :)
    Ønsker deg en fin sommerkveld!
    Anette

    SvarSlett
  12. Spennende med støping :) Jeg har et flott fuglebad som jeg har kjøpt av en på hagelaget :)

    SvarSlett